יום ש', טו’ בניסן תשע”ט
קהילה ושכונה לוח אירועים חדר מורים הרשמה ונהלים אתר בתי הספר הניסויים חט"ב והתיכון צור קשר
סיורי למידה ברחבי העיר ירושלים.

פרוייקט ירושלים הינו פרוייקט דו גילאי של שכבות ה-ו בביה"ס. במהלך הפרוייקט מסיירים הילדים בכל שנה כ-8 סיורים, סה״כ 16 סיורים ברחבי העיר.הפרוייקט מבוסס בעיקרו על למידה חוץ כיתתית ומטרתו היכרות עם ירושלים. היכרות הן ברמה ההיסטורית, המגוון האנושי וההתמצאות העירונית זאת לצד מתן כלי התבוננות חושית לשוטטות, סיור והתמצאות בסביבה עירונית. במאמרם של זלי גורוביץ' וגדעון ארן מתייחסים השניים לשני סוגי מקום : האחד המקום הקטן והשני מקום גדול. המקום הקטן הינו המקום האישי, מרחב הזכרונות האישי והקבוצתי סביב מקום מסויים. ואילו המקום הגדול הינו הסיפור הגדול על אותו מקום - האתוס סביבו, ההיסטוריה הידע צבור ההשנים. לדוגמא, המפלצת הינה מקום אישי וקן של מרבית מילדי קריית יובל (ומבוגריה). לרובינו זכרונות מהגלישה הראשונה, זכרונות מהשיפוץ שהיה, ביקורים ו"סתם" רגשות שונים כלפיה. מאידך, מקיימת המפלצת מצב של מקום גדול. סיפור בנייתה ומשמעותה ההיסטורי-אומנותי וסיפורה של ניקי דה סאנט פאל כמו גם היותה מוקד של עימות ואולי אף דיאלוג בין אוכלוסיות ומגזרים שונים בקרית יובל. מבחינת תוכן הפרוייקט נרצה לגעת ולספר את שני צידי המקום. אנו מנסים מצד אחד לחבר לחוויות של הילדים והמשפחות במקומות שונים בירושלים, לגעת במקומות, ליצור חוויות אישיות, קבוצתיות כמו גם לשמוע על המקומות הקטנים של אנשים שחיים, עובדים ומנהלים את חייהם כיום ובעבר. אך לצד זאת להביא ולספר את סיפור המקום הגדול (או לפחות את חלקו) בתוך קונטקסט היסטורי/תרבותי/גיאוגרפי/פוליטי. בכך נשען הפרוייקט מצד אחד על היכרות, אירגון ולימוד בכיתה כהכנה למפגש עם המקומות והאנשים במרחב הציבורי. המפגש בכיתה יהווה מסגרת לימודית, סיפורית, מארגנת. הן ברמה האישית, האירגונית, הפרוצדורלית שמטרתה בעיקר הורדת מתחים והקלה על המפגש עם ההמולה והקושי בסיור עירוני. והן (ובעיקר) ברמת הסיפור, המקום הגדול, התיאור ההיסוטורי/תרבותי/גיאוגרפי/פוליטי (לא כולם ביחד). תיאור זה יבוא לעיתים כמבוא ולעיתים כסיכום ותכלול של כלל הסיורים והמפגשים בתת הנושא.מבחינת כלים אנו מתייחסים ליכולות התמצאות עירונית באופן כללי ובירושלים בפרט, שוטטות וסיור עירוני מתוך מפגש חושי - ראייה, שמיעה, ריח, טעם ומישוש - של העיר. נרצה להסב את תשומת הלב ולאמנה לשים לב לפרטים בעיר, להצפה החושית המתלווה לסיור כזה ולפתח את היכולת לסייר בעירנות הן לחושינו ולגירויים המציפים אותם, הן למגוון האנושי הקיים והן לשכבות המשמעות הרבודות בסיור עירוני בכלל וירושלמי בפרט.בחרנו השנה לעסוק בשני מקומות עיקריים בירושלים : השכונות בירושלים על ציר הרכבת הקלה וירושלים העתיקה. בחירה זו באה לארגן ולהסדיר מבחינה פיסית את הסיורים ובכך לתת סדר והקשר לא רק מופשט אלא קונקרטי. בכל אחד מהמקומות מטרת הפרוייקט מעט שונה ועם זאת מחזיקה גם את המתחים שהוזכרו מעלה. סיורי הרכבת הקלה : או "שכונות ואנשים - מפגשים שונים עם השכונות והאוכלוסיות השונות בשכונות העיר לאורך הרכבת הקלה"מטרות חלק זה בפרוייקט הן : היכרות של ירושלים. הכרה בירושלים כבנוייה ומורכבת משכונות. כך שלכל שכונה נרטיב, היסטוריה, אנשים ו….מתן אוריאנטיציה לירושלים - הרכבת הקלה כעמוד שידרה בין השכונותהיכרות עם איזורים/שכונות שונות בירושלים ומפגש והיכרות עם מגזרים ואוכלוסיות שונות.מתן כלים ומוטיבציה לחקור ולהכיר את ההתבוננות, התנהלות בעיר. טיול מבוסס חושים, פליאה וסקרנות.אפשרויות : הר הרצל, בית וגן, קרית משה, מרכז העיר, כיכר ספרא/מוסררה, הנביאים.בשנה שעברה סיורו (ואולי גם יסיירו שנה הבאה) ב : בית הכרם - מדניה לגבעת רם. נחלאות ומחנה יהודה ומרכז העיר בנטייה לשכונת גאולה.סיורי העיר העתיקה : בחרנו לקיים בחלק זה מספר סיורים בנושאים שונים הבאים לבסס את ההיכרות עם העיר העתיקה. עם מקום שהוא גם מקום קטן להרבה אנשים, ולנו. וגם מקום מאוד גדול. הסיורים יעסקו ב-3 נושאים :נושאי סיוריםמסחר - השווקים השונים בעיר העתיקה - מקניון ממליא, שוק התיירים, הרובע היהודי ופאתי השוק המוסלמי. בנושא זה ניתן לספר ולחקור את השווקים השונים, להשוות בינהם. לקבל תמונה היסטורית של התפתחות מחד ומגוון מאידך. לפגוש אוכלוסיות שונות, מעמדות שונים, אינטרסים שונים בעיר העתיקה כאחד המוקדים המתויירים ביותר בישראל, אך גם כמקום מגורם של אנשים בימינו (זו תכונה היסטורית של העיר, וייחודית ביחס לערים היסטוריות ברחבי העולם)חומות ושערים - בסיורים שכאלה אנו יכולים לדבר על התפתחות העיר לאורך ההיסטוריה, העיר הקטנה, הגדולה, המודרנית. מערב העיר ומזרחה, ארכיטקטורה ומשמעותה בעיר. סיור החומות מאפשר הצצה בטוחה ומאורגנת אל סביבות ורבעים שונים בעיר ובכך יכול נושא זה להוות קשר לנושא השכונות בפרק הקודם של פרוייקט ירושלים. יכולות להיחשף סיפורם של שערים וסביבותם - השינוי בשמות, החיבור וההפרדה שהם מקיימים (בין מה שבתוך העיר ומה שמבחוץ לה) וכמובן השוואה מקומית וכלליתדמותו של דוד והר ציון - 3 הדתות דרך דמות אחת ומקום שמכיל את 3 המסורותבשלל הנושאים ננסה לגעת בתקופה היסטורית, בהתפתחות העיר, בדרכי התכנון שלה, התושבים שלה, ההתרחבות, הקשיים ודרכי פתרונן.