יום ג', יג’ בתמוז תשע”ט
קהילה ושכונה לוח אירועים חדר מורים הרשמה ונהלים אתר בתי הספר הניסויים חט"ב והתיכון צור קשר
בחירה, יוזמה, למידה.

בבית הספר מתקיימת מסגרת למידה רב גילאית הפועלת בצד הלמידה בכיתות האם. "המרחב" פועל כמסגרת רב גילאית בכיתות ב'-ג' ובמרחב הבוגר (ד'-ו') וכמסגרת חד גילאית בכיתות א'. המרחב הוא זמן שבו התלמידים בוחרים לעצמם תחומי עשיה מתוך מבחר פעילויות וקורסים. הם יכולים גם לבחור "זמן עצמי" פתוח לעשיה חופשית לבחירתם או ליזום פעילויות וסדנאות שיובילו בעצמם. מטרת ה"מרחב" עידוד יוזמה, סקרנות, יצירתיות ועצמאות. מטרתנו להעביר את האחריות לתהליך הבחירה, העשייה והלמידה לילד. הלמידה במרחב מהווה חוליה משלימה ללמידה בכיתות. הילדים יתנסו בבחירה, ילמדו להכיר ולפתח את שטחי העניין שלהם וייקחו אחריות על למידה זו. כדי לייצר תנאים לכל אלה, אנו שמים דגש על יצירת סביבת למידה עשירה שתמשוך ילדים לעשייה עצמאית ויצירתית בנושאים שונים. התפישה העומדת מאחורי המטרות של ה"מרחב" אומרת כי הלמידה היא חוויה טבעית והוליסטית, והלמידה המשמעותית היא למידה שנעשית בהֶקשֵר אותנטי לחייו של הילד. בבסיס עבודת המרחב עומדת ההבנה כי "למידה אינה משהו שקורה ללומדים, אלא משהו שקורה על-ידי הלומדים" . כל ילד יוצא ל"מרחב" שלוש פעמים במהלך שְבוע הלימודים. התלמיד בוחר לעצמו בשעת ה"מרחב" את הפעילות המתאימה לו מתוך המבחר הקיים. הפעילויות כוללות סדנאות חד-פעמיות וגם קורסים הנמשכים מספר מפגשים. הילדים יכולים גם לבחור ב"זמן עצמי" שבו הם יכולים לשהות בפינות עבודה בפעילות לא מונחית ואף ליזום בעצמם פעילויות וסדנאות שיעבירו לילדים אחרים. הפעילות מלוּוָה בצוות ה"מרחב", המסייע בתהליך הבחירה ותומך ביוזמות המובאות על ידי הילדים. במסגרת הלמידה במרחב יש מגוון אופני למידה מבחינת סוג ההנחיה ורמת המחויבות הנדרשת מן התלמיד. 1. קורסים: רצף מפגשים מונחים בתחומים שונים, כגון קולנוע, ציור, צילום, בישול, יהדות, חוג ליקוט, נגרות, מדעים, טבע ואקולוגיה, משפט, אדריכלות ועוד. הקורסים מונחים על ידי מורים, הורים, סטודנטים ומדריכי השומר הצעיר. הקורס כולל מספר מפגשים מוגדר מראש (בדרך כלל שישה עד שמונה מפגשים). כל ילד בוחר ומתחייב להשתתף בקורס אחד לפחות. מדי חודשיים לערך מקבלים הילדים סילַבּוּס של קורסים ובוחרים מתוכו את הקורסים בהם הם מעוניינים. 2. סדנאות חד פעמיות מונחות: הסדנה היא מפגש חד-פעמי בתחום תוכן, מיומנות, עשייה או משחק – כגון סדנת כדורגל, סריגה ביד, הכנת עוגיות, כּיוּר בפלסטלינה, הכנת בובות, ציור דיוקנאות, אוריגמי ועוד. הסדנא מונחית על ידי מבוגר או על ידי ילד (פירוט יוזמות הילדים בהמשך). 3. שהייה ב"מרחב": בחירה באחת מפינות העבודה ב"מרחב" מאפשרת למידה אותנטית, לא מונחית. פינות העבודה כוללות חדר אמנות, חלל תיאטרון, חלל בישול, חלל מדעים, פינת כריות, פינת משחקי קופסה וחשיבה, עציצים וצמחים, חצר, ספרייה ופינת שקט וקריאה. גם במקרה זה נדרשים הילדים להכין לעצמם תוכנית עבודה שבועית: הילד מתכנן (בכיתה, במסגרת זמן שיועד לכך) היכן הוא מעוניין לבלות ב"זמן המרחב" בשבוע הקרוב. 4. יוזמה: התלמידים יכולים לבחור להוביל בעצמם סדנא בתחום שמעניין אותם. במקרה כזה הם בוחרים נושא, מתכננים את אופי הפעילות, מפרסמים את הסדנא לחבריהם ומזמינים להרשמה. לאחר מכן הם מארגנים, מפיקים ומנחים את הסדנא שתכננו, לאורך כל התהליך אנשי המרחב עומדים לצדם ומסייעים בעת הצורך. סדנאות המרחב כללו בישול (סלט יווני, עוגיות, סלט פירות..), לימוד ושיתוף בידע (סדנת תכנות בסקראץ', מיתולוגיה), קבוצות משחק מסוגים שונים, בהם המנוסים חונכים את הטירונים (כמו מג'יק, מיין קראפט, ועוד).